صفحه اصلی > سلامتی و غذا و نوشیدنی : با مصرف این خوراکی ها به سرطان مبتلا می شوید!

با مصرف این خوراکی ها به سرطان مبتلا می شوید!

با مصرف این نوشیدنی ها و غذاها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!

 محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ در چین 139 عامل تغذیه ای و تاثیر آنها را بر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان شامل 118210 نفر از مطالعه طولی Biobank UK بودند که همه آنها نظرسنجی های آنلاین در مورد میزان غذای مصرفی خود را تکمیل کردند.

پس از 12.8 سال پیگیری، محققان هشت ماده غذایی را شناسایی کردند که نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

اول الکل و دوم نان سفید مستقل از عوامل ژنتیکی خطر سرطان را افزایش می دهند.

مطالعات قبلی نشان داده است که الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. نویسندگان مقاله در مورد این مطالعه می نویسند:

“اتانول موجود در هر نوشیدنی الکلی یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد سرطان کولورکتال است، زیرا استالدئید اولین متابولیتی بود که توسط آژانس بین المللی تحقیقات پزشکی به عنوان یک سرطان زا برای انسان ارزیابی شد.”

آنها خاطرنشان کردند که خطر مرتبط با نان سفید با نتایج مطالعات قبلی مطابقت دارد. نویسندگان مقاله نوشتند: غلات کامل منبع مهمی از بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال‌ها هستند که خواص ضد سرطانی دارند و ممکن است از طریق مکانیسم‌های بالقوه خطر سرطان روده بزرگ عمل کنند.

محققان دریافتند که پنج ماده مغذی دیگر از جمله فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر و منگنز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

این نتایج پس از تعدیل عواملی مانند سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، محرومیت اجتماعی-اقتصادی و تحصیلات به دست آمد.

 میشاق کریمی، انکولوژیست و متخصص سرطان کولورکتال در کالیفرنیا می گوید:

 یافته های این مطالعه ارتباط ثابت بین سبک زندگی و انتخاب غذا و پیشگیری از سرطان روده بزرگ را تایید می کند.. این یافته ها اهمیت حیاتی داشتن یک سبک زندگی سالم و انتخاب یک رژیم غذایی غنی از غذاهای پر فیبر را نشان می دهد.

در حین این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن عوامل ژنتیکی در خطر سرطان را از بین نمی برد.

 دکتر کریمی تصریح کرد: تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان مهم است. این مطالعه به دلیل اندازه و نوع طراحی نیز قابل توجه است، این مطالعه شامل یک جامعه نمونه بزرگ شامل 500 هزار نفر از افراد میانسال در یک دوره پیگیری طولانی و ارزیابی جامع رژیم غذایی بود. با این حال، این مطالعه یک محدودیت مهم داشت.

 دکتر کریمی می‌گوید:

«همانطور که محققان گفتند، این تجزیه و تحلیل به یک جمعیت اروپایی محدود شد. برای اطمینان از کاربرد این یافته‌ها برای جمعیت‌های مختلف، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.»

 ارین پالینسکی وید، متخصص تغذیه در نیوجرسی نیز این یافته ها را بررسی کرد. او می گوید: «این نتایج منطقی است زیرا رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده همراه با الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، به خصوص در افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.»

او می افزاید: «اما مهم است که به خاطر بسپاریم این تحقیق همبستگی را نشان می دهد نه علیت.

فردی که نان سفید بیشتری می خورد ممکن است به طور کلی غلات کامل و فیبر کمتری مصرف کند. از آنجایی که فیبر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد، مصرف رژیم غذایی کم فیبر ممکن است این خطر را افزایش دهد.

در حالی که این تحقیق تاکید می کند که مصرف فیبر بیشتر و غذاهای فرآوری نشده بیشتر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند، پالینسکی وید خاطرنشان کرد که رژیم غذایی تنها عامل خطر سرطان نیست.

وی افزود: همچنین، هیچ ماده غذایی مانند نان سفید سلامتی شما را بهبود نمی بخشد یا آسیب نمی رساند. کیفیت کلی تغذیه کامل روزانه شما بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

این متخصص تغذیه توصیه می کند در صورت امکان غلات کامل را به غلات تصفیه شده ترجیح دهید. اما این بدان معنا نیست که شما باید از نان سفید به طور کامل اجتناب کنید یا اینکه اجتناب از آن به طور خودکار خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

او می افزاید: «در عوض، باید به رژیم غذایی و رفتارهای سبک زندگی خود به طور مداوم در طول زمان برای ارزیابی و بهبود عوامل خطر خود نگاه کنید. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان کولورکتال سومین نوع شایع سرطان در بین بزرگسالان آمریکایی است.»

 پیش بینی می شود در سال 2023 , 106970 مورد جدید سرطان روده بزرگ و 4650 مورد جدید سرطان رکتوم تشخیص داده شود. در حالی که این نرخ ها در سال های اخیر در میان افراد مسن کاهش یافته است، اما در میان افراد زیر 50 سال افزایش یافته است و از اواسط دهه 1990 به میزان سالانه 1 تا 2 درصد افزایش یافته است.

عوامل تغذیه ای در افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان ها نقش دارند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده رژیم غذایی کم میوه، سبزیجات، فیبر، غذاهای پرچرب یا گوشت های فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. به گفته آژانس سلامت، مصرف الکل و سیگار نیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید