صفحه اصلی > غذا و نوشیدنی : دستور پخت آش رشته رستورانی و مجلسی با طعم بی نظیر

دستور پخت آش رشته رستورانی و مجلسی با طعم بی نظیر

دستور پخت آش رشته رستورانی و مجلسی با طعم بی نظیر

دستور پخت آش رشته رستورانی و مجلسی با طعم بی نظیر

دستور پخت آش رشته رستورانی و مجلسی با طعم بی نظیر

مواد لازم تهیه آش رشته رستورانی (برای ۴ تا ۶ نفر)

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
لوبیا چیتینصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا سفیدنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود گرد ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس سبز۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش۶۰۰ گرم
پیاز۲ عدد بزرگ
سیر۸ حبه
نعناع خشک۳ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
رشته آشنصف یک بسته
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه و روغنبه مقدار لازم
کشکبه مقدار دلخواه
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم

 

میزان کالری آش رشته: حدود ۲۵۰ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش رشته مجلسی و لعابدار: ۲ تا ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آش رشته مجلسی با کشک

 

آش رشته را می‌توانید به عنوان آش رشته نذری یا برای سرو در مهمانی‌ها و دورهمی‌های مختلف مثل آش شب یلدا، غذای شب چهارشنبه سوری و غذای شب عید نوروز تهیه و سرو کنید. مراحل طرز تهیه آش رشته مجلسی را دنبال کنید.

مرحله اول: حبوبات آش رشته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش رشته رستورانی، حبوبات را به صورت جداگانه پاک کنید و بشویید. عدس، لوبیا سفید، لوبیا چیتی و نخود را در ظرف‌های جداگانه بریزید و آن‌ها را حداقل ۲ ساعت بخیسانید. بهتر است نخود و لوبیاها را از شب قبل خیس کنید. هر چند ساعت یک بار آب روی حبوبات را با آب جدید و تمیز عوض کنید تا کاملا نفخ آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم: حبوبات آش رشته را بپزید

برای شروع کار، نخود را آبکش کنید، بشویید و در یک قابلمه با سایز مناسب بریزید. به اندازه ۵ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بپزد. در یک قابلمه دیگر، لوبیاها را با آب بپزید. باید نخود و لوبیاها در حدی بپزد که له نشود ولی نرم شوند. برای پخت سریع‌تر آش رشته مجلسی، می‌توانید از کنسرو حبوبات به جای پختن هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

در این فاصله، سبزی آش را تمیز کنید، بشویید و وقتی آن خود را از دست داد، آن‌ها را خرد کنید. سبزی‌های آش را باید درشت‌تر از سبزی خورش قورمه سبزی، خرد کنید و کنار بگذارید.

هارم: پیاز داغ درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته ساده ولی مجلسی و خوشمزه به روش رستورانی، پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. پیاز داغ‌ را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید. 

مرحله پنجم: سیر داغ و نعناع داغ درست کنید

در این مرحله باید سیر داغ  و نعناع داغ درست کنید. پوست سیرها را جدا کرده و خرد کنید. سیرها را در تابه با روغن داغ برای ۱ دقیقه تفت دهید تا عطر آن‌ها خارج شود. مراقب باشید سیرها زود سفت می‌شوند یا می‌سوزند. سپس سیرها را از تابه بیرون بیاورید. بعد نوبت به اضافه کردن نعناع خشک به تابه است. آن‌ها را هم با روغن تفت دهید و همین که رنگ نعناع‌های خشک، عوض شد، حرارت را قطع کنید.

مرحله ششم: حبوبات آش رشته را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته با کشک، در قابلمه مناسب، عدس آبکش شده را بریزید و روی حرارت بگذارید. قابلمه را تا ۱/۳ حجم آن آب کنید. حرارت را بالا ببرید تا آب شروع به جوشیدن کند. به خاطر اینکه عدس زود می‌پزد، لازم نیست جداگانه آن را بپزید. بعد از جوش آمدن آب، لوبیاها و نخود پخته را به قابلمه اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا دوباره آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله هفتم: سبزی آش رشته را اضافه کنید

بعد از جوشیدن آب، سبزی آش خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. اگر می‌خواهید آش رشته با سبزی خشک درست کنید، سبزی‌ آش رشته خشک (شامل جعفری، گشنیز، تره، نعناع و اسفناج خشک) را با مقداری آب خیس کرده و بعد آبکش کنید. بعد سبزی‌ها را با مقداری کره یا روغن، کمی تفت دهید و به آش اضافه کنید.

مرحله هشتم: پیاز داغ و سیر داغ را به آش رشته اضافه کنید

بعد از افزودن سبزی آش تازه یا خشک، به اندازه نصف قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید تا رنگ سبزی‌ها تغییر نکند. نصف پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغی که درست کرده بودید، زردچوبه و فلفل سیاه را به قابلمه آش رشته اضافه کنید و مواد را هم بزنید ولی درب قابلمه را نبندید تا رنگ آش رشته تیره نشود. به مدت ۴۰ دقیقه مواد داخل قابلمه باید روی حرارت ملایم بپزند.

مرحله نهم: رشته آش را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته خوشمزه لعابدار، بعد از ۴۰ دقیقه سبزی‌ها را چک کنید که پخته شده باشند. رشته‌های آش را از وسط نصف کنید و به داخل قابلمه بریزید. به آرامی آش را هم بزنید تا رشته‌ها خرد نشوند. به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا رشته‌ها نرم شوند.

به هر میزان که تمایل دارید، کشک به آش اضافه کنید. فقط کشک را ابتدا با کمی آب رقیق کرده و بعد به آش اضافه کنید.

مرحله دهم: آش رشته رستورانی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش رشته رستورانی، طعم آش را بچشید و به مقدار دلخواه، نمک، فلفل سیاه یا چاشنی‌های دلخواه اضافه کنید. وقتی آش به اندازه کافی لعاب انداخت، حرارت را قطع کنید و آش رشته را در ظرف مناسب سرو بریزید. روی آش رشته را با پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ باقی‌مانده، مقداری کشک زعفرانی و ساده با سلیقه خود، تزیین و آش رشته را به صورت گرم سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید