صفحه اصلی > غذا و نوشیدنی : دستور پخت باقالی پخته بازاری در قابلمه

دستور پخت باقالی پخته بازاری در قابلمه

دستور پخت باقالی پخته بازاری در قابلمه

دستور پخت باقالی پخته بازاری در قابلمه

دستور پخت باقالی پخته بازاری در قابلمه

مواد لازم برای تهیه باقالی پخته با باقالی خشک

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
باقالی خشک با پوست۵۰۰ گرم
گلپر یا آویشن۱ قاشق چای‌خوری
فلفل تند۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه۴ عدد
سرکهبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت باقالی: ۴ تا ۶ ساعت

مراحل طرز تهیه باقالی خشک به روش آبپز

در طرز پخت باقالی پخته با باقالی خشک به روش بازاری، باید باقلا را کاملا آماده کنید و بعد آن را بپزید. این کار اصلا سخت نیست، فقط به زمان زیادی برای پخت نیاز دارد. باقلا را می‌توانید در هوای سرد پاییز و زمستان، به راحتی در خانه تهیه و سرو کنید.

مرحله اول: باقالی‌ها را در آب بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه باقالی پخته به روش بازاری، باقالی‌های خشک را بشویید و در یک قابلمه یا کاسه بزرگ بریزید. روی باقالی‌ها مقداری آب بریزید تا حدی که آب روی آن‌ها را بپوشاند. به مدت ۲۴ ساعت باقالی را بخیسانید. هر چند ساعت یک بار، آب روی باقالی‌ها را دور بریزید و با آب تمیز پر کنید. در این مدت، باقالی‌ها آب را جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. در صورت نیاز، ظرف را عوض کنید تا باقالی‌ها به اندازه کافی جا برای حجیم شدن داشته باشند.

مرحله دوم: باقالی‌ها را در قابلمه با آب بریزید

بعد از اینکه باقالی‌ها کاملا خیس خوردند، آنها را آبکش کرده و یک آب بشویید. سپس یک قابلمه بزرگ را روی حرارت بگذارید و باقالی‌های آبکش شده را در آن بریزید. روی باقالی‌ها را آب بریزید تا نیمه قابلمه آب باشد. به اندازه ۳ بند انگشت باید روی باقالی‌ها آب باشد. حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله سوم: فلفل و سرکه را اضافه کنید

فلفل‌های تند را بشویید و ته آن‌ها را با چاقو جدا کنید. فلفل‌ها را به صورت درشت خرد کنید. اگر می‌خواهید باقالی شما خیلی تند نشود، تخم‌‌های فلفل را جدا کنید. فلفل‌ها را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید. سرکه را هم اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید باقلاها، بپزند و نرم شوند.

مرحله چهارم: نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید

حدود ۴ تا ۶ ساعت باقالی را روی حرارت خیلی ملایم بگذارید. در ۱ ساعت پایانی، نمک را اضافه کنید تا به خورد باقالی‌ها برود.

مرحله آخر: باقالی پخته را سرو کنید

بعد از اینکه باقالی‌ها کاملا نرم شدند و پختند، حرارت را قطع کنید و باقالی‌ها را در ظرف سرو بریزید. روی باقالی پخته به میزان دلخواه، سرکه بریزید و مقداری فلفل سیاه و گلپر (یا چاشنی‌های دلخواه دیگر) بپاشید. باقالی پخته را به صورت داغ، سرو و میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید