صفحه اصلی > اقتصاد : پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده

پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده

پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده

پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده

پیشبینی قیمت طلا برای 6 ماه آینده چه می شود

پیش بینی قیمت طلا در شش ماه آینده

با مرور نوسانات اخیر فلز زرد می‌توان مشاهده کرد که طلا در سطح 2000 دلار در هر اونس توانست حمایت قابل توجهی پیدا کند و از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود در دو جلسه‌ی گذشته، بهبود یافت.

آنچه مسلم است تعطیلات بازار ایالات متحده نشانه‌های معاملاتی اندکی را به همراه داشت، اما جهش دوباره در چشم‌انداز فلز زرد، همچنان طلا را در محدوده‌ی معاملاتی بین 2000 تا 2050 دلار قرار می‌دهد و این همان محدوده‌ای است که در بخش اعظم سال 2024 جریان داشت.

گذشته از آن، بدیهی است که نرخ‌های بالاتر، هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در فلز زرد را افزایش می‌دهد و از این رو، خبر بدی برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا خواهد بود. با این وجود، تحلیلگران سیتی چشم‌انداز طلا را تا سال 2025، حصول به سطح 3000 دلار در هر اونس پیش‌بینی کردند. البته دستیابی به این سطح مستلزم آن خواهد بود که تورم کند شود، بانک‌های مرکزی خرید شمش خود را افزایش دهند و اقتصاد جهانی در سال آینده به رکودی عمیق ورود کند.

با تمام این‌ها، چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

و اما موضوع دیگری که در جلسات اخیر از طلا حمایت کرد، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و بین روسیه و اوکراین بود که البته این حمایت دوام چندانی نداشت و چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، عمدتاً رشد بیشتر فلز زرد را متوقف کرد.

معامله‌گران در پی انتشار یک سری آمار و ارقام تورمی در ایالات متحده در ماه ژانویه، به طور پیوسته گمانه‌زنی بر احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را آغاز کردند، در حالی که چندین مقام فدرال رزرو نیز نسبت به شرط‌بندی بر روی کاهش زودهنگام نرخ هشدار دادند.

و اما سایر فلزات گرانبها با ضعف همراه بودند. در حالی که معاملات آتی نقره با 0.1 درصد کاهش، سطح 23.023 دلار در هر اونس را ثبت کرد، معاملات آتی پلاتین با 0.4 درصد کاهش، به 903.10 دلار در هر اونس رسید.

و اما در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز سه‌شنبه اندکی افت کرد و در واقع نتوانست از کاهش فراتر از انتظار نرخ بهره در چین به عنوان بزرگترین واردکننده‌ی جهان، حمایت چندانی دریافت کند. در همین راستا، معاملات آتی مس منقضی در ماه مارس با 0.1 درصد کاهش، به 3.8087 دلار در هر پوند رسید.

در حوزه‌ی اقدامات کلیدی این کشور، از آنجا که بانک خلق چین در صدد است به سمت کاهش بیشتر شرایط پولی و تقویت بهبود اقتصادی حرکت کند، نرخ اولیه‌ی وام پنج ساله‌ی خود را بیش از حد انتظار و با 25 واحد پایه کاهش داد و به 3.95 درصد رساند.

البته از آنجا که نرخ بهره‌ی چین در مدت زمان نزدیک به دو سال، در پایین‌ترین حد خود بوده است، سرمایه‌گذاران در مورد اینکه آیا این اقدام کمک قابل توجهی به اقتصاد چین خواهد کرد، دچار تردید شدند.

علاوه بر ترس‌های موجود در مورد ضعف اقتصادی در بزرگترین واردکننده‌ی مس جهان، موضوع نگران‌کننده‌ی دیگر، ورود بریتانیا و ژاپن به رکود اقتصادی در اواخر سال 2023 بود که منجر به تشدید نگرانی‌ها در مورد کندشدن رشد اقتصاد جهانی شد که این امر احتمالاً تقاضای مس را محدود خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید